I Skrivundervisning visar Catharina Tjernberg hur lärare konkret kan använda aktuell forskning om skrivprocesser för att utveckla eleverna till medvetna skribenter. Boken går från teori till praktik. Den tar upp undervisningsmoment som exempelvis hur ett skrivområde introduceras och struktureras, hur lärare kan visa genom att tänka högt samt hur eleverna kan arbeta på det representativa stadiet, t ex genom att de förklarar hur de tänkt.
Det vägledande samtalet är centralt i undervisningen liksom den positiva tron på att eleven är delaktig och engagerad i sitt eget lärande. Författaren Catharina Tjernberg utgår från det förhållningssätt som utvecklats vid Teachers College, Columbia University i New York och anpassar det till svensk skola.
Skrivundervisning vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i låg- och mellanstadiet.
Teoridelen är omfångsrik utan att vara överbelastad med detaljkunskap och är förhållandevis lättläst. Den del som är en beskrivning av hur man arbetar processinriktat är välstrukturerad och metodiskt upplagd. Den sista delen är mycket detaljerad och innehåller lektionsupplägg, lärarinstruktioner och tips. Pedagogiska streckteckningar illustrerar. För lärare som vill pröva att arbeta mer processinriktat är särskilt denna del inspirerande. För lärarstuderande är boken en bra introduktion till en lärarstil som sätter eleven i centrum och som leder till bättre resultat.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 12, 2016