”Det är fruktansvärt bra litteratur”
Svenska Dagbladet
”De tio novellerna är fulla av vackra, träffsäkra observationer om tillvaron och av en mycket skickligt skriven dialog.”
Dagens Nyheter
"Espersson har skrivit en samling noveller som verkligen är ett sammanhållet, kalejdoskopiskt verk, ett grävande i ett och samma tema där varje ny novell förskjuter perspektiven en aning utan att den större bilden förloras."
Expressen
En pojke på semester kommer för första gången i kontakt med den italienska supporterkulturen och lär sig något om masker och lojaliteter. En återkommande dröm om älgjakt håller på att ödelägga ett förhållande. En nyårsfest spårar ur innan den har hunnit börja, när en man följer impulsen att öppna en fågelbur. Och i en annan tid, barndomens, pågår ett utdraget och blodigt slag mellan två killgäng om vem som ska härska över områdets konstgräsplan, med en hund som insats.
I tio noveller möter vi människor – inte sällan barn – som bär på hemligheter och en dunkel längtan och som förhandlar sin tillhörighet till mänskligheten på olika vis. De förstår inte alltid vad de gör, bara att det måste göras. I fonden av de här underhållande, egensinniga och rörande berättelserna om ensamhet och sammanbrott tornar bilden av Rom upp sig: något som skulle vara för evigt, men som gick förlorat.
......................................................................................................................
”Stilfulla, egensinniga, skruvat underhållande noveller om allt från en ung pojkes första kontakt med italienska fotbollsfans och faran i att bära fel fotbollströja på en match, till hur en nyårsfest kan spåra ur genom att någon råkar öppna en fågelbur.”
5 av 5 i Femina
”Att skriva absurdism med rätt tonträff är svårt. Det blir alldeles för lätt rosa elefanter, någonting flåsigt i rösten. I novellsamlingen Djuriska förmår Johan Espersson skriva en lågmäld absurdism som övertygar.”
Gefle Dagblad
”Ett underverk i egen rätt är dock den avslutande novellen Fascisterna, som en kortfilm om några pojkars maktspel kring en fotbollsplan. Den är på en gång våldsam, absurd, rolig och gastkramande. Mytologiskt - och miserabelt.”
Aftonbladet
"Just som man tror sig ha fått grepp om en berättelse sker en diskret glidning som tvingar en att tänka om. Att Espersson dessutom skriver med ett slags vardagsnära men förhöjd konkretism som får världen att framstå som rörande vacker gör inte saken sämre. Jag skulle bli förvånad om vi såg en starkare novellsamling i år."
Amanda Svensson, Expressen