”Bara glädje hjärtat rymmer räddar både ett stycke svensk nöjeshistoria och ett ovanligt kvinnoliv från att falla i glömska.”
- Göteborgs-Posten
”Fascinerande hur författaren får ett 100 år gammalt relationsdrama att beröra."
- M-magasin
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Revykungen Ernst Rolf är en superstjärna i 1920-talets Sverige. När han under ett gästspel i Oslo visar intresse för den unga skådespelerskan Tutta Berntzen tror hon knappt att det är sant. Pojken från Falun som sjöng bondvisor har lyckats nå toppen av svensk underhållning – men nu är han trött. Kanske är detta hans sista chans till kärlek? Tutta är söt och begåvad och han kan göra henne till primadonna.
Bara glädje hjärtat rymmer är en underhållande resa genom ett dramatiskt äktenskap med själva livet som insats. Utåt är allting charm, kupletter och dans. Men färden mot botten har börjat. Ernst plågas av manier och ångest. För Tutta är det hennes framtid och karriär som ligger i vågskålen. En ny kvinnoroll ligger precis inom räckhåll.
Världarna som Ernst Rolf skapar på scen är osannolika: Slalombackar! Balettflickor! Guldregn! I slutet av revyn visar han upp sina tomma fickor, och publiken tjuter av skratt. Lägg dina sorger i en gammal säck, sjunger Ernst, medan depressionen härjar i Europa.
Moa Eriksson Sandberg har skrivit en färgstark och levande roman om två människors försök med att älska, i en tid som kan likna vår. Där vi underhåller oss till varje pris, samtidigt som det mörknar omkring oss.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
”Fascinerande om ett dramatiskt äktenskap och en tid då mörkret började lägga sig över Europa.”
- Ingalill Mosander, Aftonbladet
”Romanen är tät, engagerande och ömsint.”
- Sydsvenskan
”Moa Eriksson Sandberg levandegör berättelsen om Ernst Rolf och Tutta Berntzen”
- Borås Tidning
”Moa Eriksson Sandberg lyckas utmärkt med att genom en väl genomtänkt blandning av fiktion och fakta, blåsa nytt liv i sina en gång högst jordiska karaktärer. Vidare går hon också i land med att återskapa tidsandan under det sena tjugotalet och atmosfären runt den skandinaviska teater- och revy-världen. (…) Det här är en roman som riktigt doftar av 1920-tal och som är både rolig och uppfriskande att läsa, även om den också ger en sorglig bild av ett destruktivt förhållande som befinner sig mitt i rampljuset och som ständigt uppmärksammas av skvallerpressen. Jag har läst Moa Eriksson Sandbergs roman med stor behållning.”
- Elisabeth Brännström, Opulens