En fotbollströja är så mycket mer än bara en tygbit i en viss färg eller med ett visst utseende. Precis som klubbmärket står den för identitet men har också en förmåga att förflytta oss i tid och rum och få oss att minnas speciella matcher, unika ögonblick och spelare från förr. Så är det åtminstone för Björn Melin som i takt med att hans egen samling av Liverpooltröjor växte också började fundera på bakgrunden, varför de ser ut som de gör och anledningarna till valet av en viss tillverkare eller sponsor helt enkelt vad som döljer sig bakom tröjan.
I denna bok tar han oss med på en faktaspäckad och underhållande resa som inleds med fotbollens och Liverpools barndom och som avslutas säsongen 2020/21 då Liverpool FC för första gången fick bära det guldfärgade Premier League-emblemet på sina matchtröjor. Under resans gång får vi bland annat lära oss hur klubben övergav sina blåa originalfärger och blev The Reds med hela världen, när namn, nummer och klubbmärke tillkom på tröjorna, om reklamens och replikaförsäljningens stora påverkan på design och utseende, att sponsoravtalet med Carlsberg det hittills längsta i Premier Leagues historia tillkom tack vare The Crazy Gang och att Nikes första matchtröjor till Liverpool FC var tillverkade av återvunna plastflaskor. Allt kryddat med lite kuriosa.
Utöver fakta, bilder och spelarporträtt innehåller boken också initierade intervjuer med några av dem som sponsrade, beslutade om och bar tröjorna bland annat Keld Strudahl, Rick Parry, Peter Moore, Stig Inge Bjørnebye och Glenn Hysén. Boken handlar inte bara om de enskilda tröjorna utan sätter dem också i ett historiskt sammanhang. Boken kan därför ses som en historiebok om Liverpool Football Club, om än i korthet och ur ett annorlunda perspektiv.