Reklamköpen i nyhetsmedier sjönk under pandemin ännu kraftigare än tidigare, 2020 minskade reklamomsättningen med 700 miljoner kronor. Men nu börjar svenska mediehus våga sätta sitt hopp till läsarintäkter.
• Konsolideringen av mediemarknaden fortsätter, och ägarkoncentrationen har ökat markant på bara några år.
• De vita fläckarna, kommunerna helt utan redaktioner, har slutat öka. Totalt sett är antalet redaktioner också stabilt, och kommunerna ger högre betyg än tidigare till den lokala journalistiken.
• Journalistiken decentraliseras igen, medan många andra funktioner i mediehusen centraliseras.
Mediestudiers årsbok ger varje år en bild av tillståndet för den svenska journalistiken. Genom återkommande studier försöker årsboken svara på hur journalistiken lever upp till grundläggande samhällsuppgifter.
Fokus ligger på lokaljournalistik och hur den påverkas av mediernas strukturella omställning – en övergång till en i huvudsak läsarfinansierad journalistik på digitala plattformar.
ArbetstitelMediestudiers årsbok : Tillståndet för journalistiken 2021
Standardpris199.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor142
Publiceringsdatum2021-12-02 00:00:00
FörfattareJenny Wiik, Madeleine Thor, Leonard Wallentin, Lars Nord, Carina Tenor, Olle Lidbom, Per Henckel, Karl-Arvid Färm & Ulrika Facht
Kort Beskrivning
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21