Skapa förutsättningar för en utbildning som ger barnen en likvärdig tillgång till vårt samhälle
I över 70 år har demokratifostran varit en central del i förskolans uppdrag. Både skollagen och förskolans läroplan framhäver att förskolan ska vila på demokratins grund. Utbildningen ska genomföras i demokratiska former och barnen ska vara delaktiga och ha ett reellt inflytande på både utbildningen och i undervisningen. Ett arbete som kan upplevas enklare i teorin än i praktiken.
I boken beskriver författaren Caroline Wiking hur du kan arbeta fram en organisation som genomsyras av demokrati. En utbildning där alla får komma till tals, såväl barn som vuxen, och där ledarrollen är tydlig utifrån var och ens profession.
Som läsare får du följa författarens egen resa när hon fick möjligheten att bygga en demokratisk organisation från grunden. Caroline Wiking har valt att angripa sitt arbete med förskolans utbildning och undervisning utifrån Reggio Emilia – den pedagogiska filosofin som är grundad i en barnsyn och kunskapssyn där demokrati, samhälle, rum, material och estetik är centrala element.
Med väl beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund beskriver författaren hur allt från barnsyn och lärmiljö till dialog och ett tydligt ledarskap påverkar hur förskolan kan bli en demokratisk arena. För alla.
Boken vänder sig till alla som arbetar inom förskola men främst till förskollärare och rektor. Den kan med fördel användas på förskollärarutbildningen.
Caroline Wiking är legitimerad förskollärare, rektor och uppskattad föreläsare inom ämnen som demokrati, ledarskap och normkritiskt arbete. Sedan 2018 driver hon bloggen Lärande mötesplats där hon delar med sig av sina tankar och reflektioner från det dagliga arbetet i förskolan.