Barn och unga befinner sig online en stor del av sin vakna tid. En del av innehållet de konsumerar väljer de inte själva – till exempel marknadsföring. Genom adblockers är det möjligt att undvika den traditionella reklamen, vilket gör att allt fler företag istället satsar på dold marknadsföring. Inte minst så kallade social influencers har blivit viktiga personer när företag vill sprida reklam för produkter eller tjänster. Det blir en slags kurragömmalek där det inte alltid är lätt att hitta det som är gömt.
Lagstiftningen är dock tydlig i frågan: Dold marknadsföring är förbjuden, och reklam riktad till barn får inte innehålla uppmaning till köp. I en internationaliserad värld är det emellertid svårt att upprätthålla ett nationellt förbud. Exempelvis Youtube lyder inte under svenska lagar.
I boken diskuteras dold reklam utifrån flera olika perspektiv, och något som förenar skribenter med i övrigt motstridiga intressen är en önskan om moderniserade och tydliga regler i frågan.
ArbetstitelMarknadsmässig kurragömmalek
Standardpris199.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor83
Publiceringsdatum2022-10-19 00:00:00
Författare
Kort BeskrivningAmbitionen med denna bok är att diskutera dold reklam utifrån flera olika perspektiv: forskarens, journalistens, tillsynsorganisationer och -myndigheters, samt reklambranschens, och både kritiker och tillskyndare till marknadsföring har varit angeläget att få med. Givet att företrädare för dessa perspektiv inte sällan har motstridiga intressen, är det med ett uns av förvåning som vi konstaterar att samtliga medverkande är eniga om att behovet av moderniserade och tydligare regler är stort.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21