Skapa en positiv relation till vår planet samtidigt som ni följer förskolans läroplansmål.
Av alla utmaningar som människan och allt som lever på planeten står inför sticker två av dem ut. Den ena är framtiden för den biologiska mångfalden, den andra hur vi ska överleva i en värld som blir allt varmare. I förskolan finns en stark medvetenhet om att vi måste agera för att ta hand om planeten. Hållbar utveckling är integrerat i läroplanen som en del av utbildningen och det är avgörande att undervisningen kontinuerligt fördjupas och utvecklas. Till din hjälp finns den här boken.
Författarna ger dig nycklarna till ett ökat engagemang för att tillsammans med barnen ta dig an vår tids största samhällsutmaning. I bokens första del får du både en känslomässig och en faktabaserad grund att utgå från. Bokens andra del är fylld med praktiska och lustfyllda exempel på aktiviteter att göra tillsammans med barnen, som möjliggör för dem att förvärva egna erfarenheter och kunskaper i social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Tillsammans skapar ni en positiv relation till vår planet och dess resurser, samtidigt som ni följer läroplansmålen.
Oavsett om du är förskollärare, barnskötare eller rektor är bokens innehåll användbart och angeläget – hållbarhetsfrågor bör genomsyra hela förskolans undervisning och bidra till såväl medvetenhet som en positiv framtidstro.
Jonas Pietrzak Edlund är lärare på högstadiet och har engagerat sig i klimat- och miljöfrågor sedan tidigt 90-tal. Han är utbildad biolog och journalist och arbetade under många år på Vetenskapsradion, Sveriges Radio.
Martina Valeyeva Segura är förskollärare med ett stort intresse för hållbarhetsfrågor. Med boken vill hon visa att vi kan lära och göra skillnad redan i förskolan.