(Ur förordet)
Författarna i denna antologi är inga gammaltestamentliga profeter utan sansade och eftertänksamma människor som ser ett illavarslande mönster som liknar just det vi kan se i före detta kolonier. Är det i själva verket fråga om en självkolonialiseringsprocess som pågår och vars konsekvenser vi inte kan förutse? Finns det en risk för att svenska språket också marginaliseras? Är det så att våra politiker själva befinner sig i ackulturation och inte förmår se vilka oerhörda risker som ligger i vågskålen?
Denna antologi handlar om engelska i skolan och framför allt om de skolor där man hart när uteslutande undervisar på engelska och där svenskan förpassats till en marginell företeelse.
Antologin är den fjärde i ordningen efter ”Svenskan – ett språk att äga, älska och ärva” (2011), ”Såld på engelska? Om språkval i reklam och marknadsföring” (2013) och ”Guld i strupen, rötter och relationer till svenska språket” (2014)
Förutom skribenter från Språkförsvaret har vi glädjen att erbjuda spännande läsning från författare och kulturskribenter som utifrån olika perspektiv behandlar språkets betydelse som grund för individens möjligheter till att aktivt delta i samhällsdebatten och vikten av ett kollektivt deltagande i demokrati och kultur på språkets grund.
ArbetstitelSpråkbytesexperimentet i svensk skola - engelska till varje pris?
Standardpris229.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor150
Publiceringsdatum2020-12-03 00:00:00
Författare
Kort BeskrivningDen svenska skolans kommunalisering 1989 ledde till friskolereformen 1992, som öppnade dörren för engelskspråkiga friskolor. Sedan dess har de engelskspråkiga friskolorna, med Internationella engelska skolan i spetsen, oavbrutet expanderat. Från att svenska har varit det självklara första undervisningsspråket i ungdomsskolan i Sverige, är det alls inte lika självklart längre.
Vilka är konsekvenserna av detta språkbytesexperiment? På vad sätt påverkar det svenskans långsiktiga ställning i landet? Vilka blir inlärningseffekterna om eleverna inte undervisas på sitt modersmål utan på ett främmande språk? Hur påverkas elevernas bemästrande av det svenska språket om huvuddelen av undervisningen sker på engelska? Blir eleverna verkligen bättre på engelska om de följer engelskspråkig undervisning i ett icke-engelskspråkigt land? Kan eleverna uppnå ”total inre säkerhet” vad gäller engelskan på det sättet? Hur påverkas inställningen bland eleverna till att lära sig andra främmande språk än engelska? Varför är vissa kommuner egentligen så intresserade av att attrahera engelskspråkiga friskolor att etablera sig i dem? Vad driver anordnarna av dessa engelskspråkiga friskolor – rent vinstintresse eller pedagogiska visioner? Bidrar de engelskspråkiga friskolorna till att förstärka – eller försvaga – segregationen?
Ett antal skribenter diskuterar dessa frågor utifrån många olika infallsvinklar i denna antologi.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21