Samhällsorienteringens didaktik är en bok som belyser skolans demokratiuppdrag, och de samhällsorienterande ämnenas roll i detta uppdrag, med stort allvar. Författarna fokuserar på grundläggande allmändidaktiska frågor som rör demokratifostran och medborgarutbildning för yngre elever, och knyter ett historiskt och samtida perspektiv på samhällsorienteringens funktion i ett samhälle som värderar demokratin högt.
Boken fungerar som introduktion och handbok för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik och som underlag för undervisning i grundskolans tidiga år. Boken riktar sig till verksamma lärare och lärarstudenter men även till andra med ett intresse för skolans uppdrag och värdegrund.
Sagt om boken
"Författarnas helhetssyn på de fyra SO-ämnena ger idéer om olika angreppssätt i undervisningen och de ger många exempel på hur man både teoretiskt och praktiskt kan arbeta med såväl omvärldsorientering som elevernas demokratiska fostran. Didaktiken som beskrivs och förordas gäller generellt all undervisning på alla stadier, enligt lektör Elisabeth Sörhuus mening. Bland många bra och intressanta teoriavsnitt, bitvis väl akademiska, är avsnittet om betyg och bedömning av SO-ämnena särskilt bra och resonerande." BTJ-häftet nr 13, 2021.
Om författarna
Författarna Karin Bergman, Linda Jonsson och Jonas Nordmark har lärarbakgrund och är disputerade i didaktik med inriktning mot de samhällsvetenskapliga ämnena och är verksamma inom undervisning och forskning i skolan och på högskola/universitet.