Skapa studiero och fokus i klassrummet
Från forskningsresultat till lärarvardag ger boken den kunskap och de metoder du som lärare behöver för att skapa studiero och fokus i den uppkopplade skolan.
Sverige har varit världsledande på att fylla klassrummen i skolan med uppkopplade skärmar. Det har inte förbättrat resultaten. Snarare tvärtom. Multitasking och distraktioner har blivit elevernas normaltillstånd. Den digitala tekniken ger skolan enorma möjligheter, men som den används idag motverkas en av hörnstenarna i elevernas lärande: förmågan att kunna arbeta och tänka ostört.
Författaren och läraren Joakim Sveland tecknar berättelsen om hur internet skulle revolutionera undervisningen, men i stället hackade vår uråldriga hjärna. Om hur den teknologi som skulle ge eleverna tillgång till all världens kunskap visade sig stå i vägen för densamma. I boken leder han vägen från forskningsresultat till lärarvardag genom att visa vilka metoder och strategier som krävs för att riva ner den mur av distraktioner som hindrar eleverna från att nå dit – till kunskapen och lärandet.
Joakim Sveland skriver och föreläser i skolor landet över om hur internet och digitaliseringen påverkar vårt lärande. 2021 kom Drömmen om det digitala som han skrev tillsammans med Elias Granath. Ostört i skolan är hans uppföljare.