Värdefull guide i ögonblicksforskning och kollegialt lärande i förskolan.
Ögonblicksforskning är en metod för kompetensutveckling som använts med framgång på förskolor i Malmö. Metoden bygger på kollegialt lärande där pedagogernas egna föreställningar om praktiken undersöks, granskas och analyseras med hjälp av forskning. Denna bok är din guide i det arbetet.
Ögonblicksforskning, som är ett sätt att systematiskt arbeta med kvalitetsarbetet i förskolan, stämmer överens med läroplanens kapitel om uppföljning, utvärdering och utveckling.
Ögonblicksforskningen i Malmö har bidragit till att verksamhetens kvalitet ökat när gapet mellan värdegrundsfrågor och undervisning minskar, att nyfikenheten hos pedagoger ökar när delaktigheten i lärandet ökar, att dialogen mellan vuxen-barn utvecklas till att präglas av respekt och delaktighet och att den kunskap som pedagoger och barn bär med sig och som många gånger är dold blir synliggjord.
Elizabeth Flórez är utvecklare i genus- och normkritisk pedagogik och Katrin Harrysson är förskolechef. Båda är förskollärare i grunden och verksamma i Malmö stad.