Läroplanen är ett viktigt styrdokument för lärare, men det räcker inte att lärare oreflekterat utför det som står där. Läroplanens innehåll måste tolkas och sättas i ett sammanhang. Läroplansteorin hjälper oss till exempel att förstå vilka historiska och samhälleliga idéer och tankeströmningar som påverkar läroplanen, vilket innehåll som väljs ut och hur det går till. Lärare behöver ha djupa kunskaper om hur styrdokument tar form samt hur dessa processer villkorar undervisning och utbildning.
Syftet med den här boken är att ge en kort introduktion till läroplansteorins betydelse för lärares dagliga praktik eftersom läroplansteorin, med avstamp i läroplanens innehåll, både motiverar och pekar ut en riktning för vad lärare behöver kunna för att förstå sitt yrke.
Boken är indelad i fyra korta kapitel: Läroplansteori – en bakgrund, Läroplansteori och den professionella läraren, Strategier att närma sig läroplaner – ett litet nedslag, Avslut – några reflektioner.
Läroplansteori för lärare riktar sig till lärare inom förskola, skola och fritidshem. Den vänder sig till dig som håller på att läsa till lärare, arbetar som lärare eller som intresserar dig för läraryrket. Förhoppningen är att denna korta översikt ger dig mersmak till att fördjupa dig inte bara i läroplansteori utan i läraryrkets ansvarsområden generellt.
ArbetstitelLäroplansteori för lärare - en introduktion
Standardpris399.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor142
Publiceringsdatum2021-07-09 00:00:00
FörfattareSilvia Edling
Kort BeskrivningLäroplanen är ett viktigt styrdokument för lärare, men det räcker inte att lärare oreflekterat utför det som står där. Läroplanens innehåll måste tolkas och sättas i ett sammanhang...
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21