Lässtrategier – olika tillvägagångssätt för att tackla längre texter och öka läsförståelsen bland elever – har traditionellt sett hört svenskämnet till. Idag vet vi att läsförståelseträning måste bli en del av varje ämne.
Den här boken hjälper dig som är engelsklärare att undervisa dina elever i lässtrategier för olika slags texter.
I boken behandlas bland annat strategier att använda före, under och efter läsningen av en text. Hur hittar man innehållet på, mellan och bortom raderna? Genom att läraren ger modeller för hur man t.ex. kan ”tänka högt” när man läser en text utvecklas eleverna till aktiva, eftertänksamma och kritiska läsare.
Via en kod i boken får du också tillgång till ett antal mallar att skriva ut och använda i klassrummet. Boken är skriven på engelska av Kimberly Norrman som arbetar som förstelärare i engelska på grundskolan i Uppsala.
Ingår i Inputserien
Inputserien består av böcker skrivna av lärare och forskare. De ger dig handfasta undervisningstips skrivna utifrån författarens personliga erfarenheter och med vetenskaplig förankring. En Inputbok går att använda direkt i din undervisning och lämpar sig väl för kollegialt lärande.
Vi vill att du ska få inspiration och ny kunskap som är vetenskapligt förankrad och paketerad i ett lättillgängligt format.
Behöver du mer input till din undervisning? Se alla titlar på nok.se/input.