Skolämnet idrott och hälsa syftar till att hjälpa barn och unga att utveckla allsidig rörelseförmåga, förmåga att ta hand om sin egen träning samt intresse för att vara fysiskt aktiv och vistas i naturen. Sedan tjugotalet år tillbaka ska idrott och hälsa, likt alla skolans ämnen, vara ett kunskapsämne. Vad kan detta innebära i praktiken?
I Idrott och hälsa – i går, i dag, i morgon belyser författaren utifrån aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete bakgrunden till varför kunskap och rörelse ofta antas stå i motsats till varandra, vilket inte alls behöver vara fallet. Författaren betonar att det behövs idrott och hälsa som vänder sig till alla elever, även de som har negativa erfarenheter av att röra sig. För att kunna organisera och leda sådan undervisning krävs lärare som själva förstår, kan delta i och förändra rörelsekulturer.
Boken behandlar frågor som: Vad är kunskap i idrott och hälsa? Vad innebär det att undervisa för lärande i idrott och hälsa i en målstyrd skola? Hur kan idrott och hälsa utvecklas för att möta kritiken om bristande jämställdhet och mångfald samt svårigheter att integrera elever med funktionsnedsättning?
Idrott och hälsa – i går, i dag, i morgon riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare inom ämnet idrott och hälsa. Boken kan fungera som diskussionsunderlag för utveckling av undervisning och som läromedel i fortbildning av lärare och vid handledarutbildningar.
Sagt om boken
"I 12 kapitel skärskådas skolämnet Idrott och hälsa. Författaren Håkan Larsson, utbildare i ämnet och dessutom professor i idrottspedagogik vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, ringar först in situationen i dagens idrottsundervisning. Kapitel 8, 9 och 10 utgör sedan en verklig guldgruva för både blivande och redan verksamma idrottslärare. Här ges exempel på hur man till exempel med metoden ”paradoxal pedagogik” kan komma bort från inslag av tävlingsidrott i undervisningen och i stället fokusera på det kunskapsämne Idrott och hälsa enligt kursplanen bör vara. [...] Tydlig layout med underrubriker och i övrigt välskriven text gör boken lätt att ta till sig. Referenser och register avslutar." Agneta Eriksson, lektör, BTJ-häftet nr 4, 2017.
Om författaren
Håkan Larsson är professor i idrottspedagogik vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH. Håkan har lång erfarenhet av forskning och undervisning inom området.