Hur marknadsskolan splittrar Sverige är en iakttagelse av den svenska kräftgången mellan olika utbildningssystem och bildningsideal samt olika rättvise- och frihetstankar. Det är också en skildring av hur skolan håller på att förvandlas från en samhällsbärande institution med ett demokratiskt och socialt ansvar till en konsumentprodukt som vilken annan. Med dagens marknadsskola har eleven gått från medborgare till att bli en check.
Fokus i den här distinkta historieskrivningen ligger dels på skolans roll i den sociala uppdelningen av människor, dels på förhållandet mellan det allmänna och det enskilda. Det långa historiska perspektivet är viktigt om vi vill försöka förstå dagens svenska marknadsskola.
Hur marknadsskolan splittrar Sverige är skriven utifrån en tro på skolans viktiga roll för såväl den enskildes som hela samhällets utveckling. En bok om en alltmer splittrad skola är därmed också en bok om ett alltmer splittrat Sverige.
”Insikten att en splittrad skola föder ett splittrat samhälle har djupa historiska rötter. Om det är något det historiska perspektivet kan bidra med i försöket att besvara frågan om vad en bra skola är, så är det att en bra skola har setts som en skola som enar människor.”
Petter Sandgren, slutkapitlet
Petter Sandgren är legitimerad gymnasielärare, filosofie doktor i historia vid European University Institute i Florens och lektor i pedagogik vid Stockholms universitet. Sandgren är även tidigare styrelseledamot för Stiftelsen Lundsbergs skola.