Den här boken beskriver geometrins didaktik och presenterar undervisning som kan ge elever möjligheter att lära sig geometriska begrepp och få kontinuitet i inlärningen, från förskola till årskurs 9.
Lektionsstudier av undervisning i geometri visar att många elever idag saknar såväl grundläggande begrepp som termer för att beskriva dessa. Boken har därför fokus på hur lärare kan hjälpa elever att bygga upp och successivt utveckla geometrins begrepp och funktionella verktyg för problemlösning i skola och vardag. Detta ger elever möjligheter att arbeta med geometri på ett kreativt sätt för att förstå geometriska formler och deras uppbyggnad.
I boken lyfter författaren fram teorier för hur grundläggande geometriundervisning kan byggas upp. Innehållet bygger på såväl ämnesdidaktisk teori för geometriundervisning som erfarenheter av många års utbildning och kompetensutveckling av lärare. De kunskapsområden som lyfts fram i boken bygger på utvärderingar av svenska elevers geometrikunskaper och erfarenheter från skolprojekt om mätning och geometri. Författaren presenterar dessutom förslag på hur elever i olika åldrar kan tillägna sig goda geometrikunskaper.
Till boken hör en webbsida, där kan läsaren ta del av kompletterande material. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan.
Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärare som undervisar i matematik på grundskolan, men kan även med behållning läsas av föräldrar och andra som är intresserade av den grundläggande geometrin.
ArbetstitelGrundläggande geometri
Standardpris499.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypFlexband
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor208
Publiceringsdatum2011-09-20 00:00:00
FörfattareMadeleine Löwing
Kort BeskrivningDen här boken beskriver geometrins didaktik och presenterar undervisning som kan ge elever möjligheter att lära sig geometriska begrepp och få kontinuitet i inlärningen, från förskola till årskurs 9.
Lektionsstudier av undervisning i geometri visar att många elever idag saknar såväl grundläggande begrepp som termer för att beskriva dessa...
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21