Svenskämnets grammatikundervisning kan vara rolig, undersökande och full av aha-upplevelser. Grammatikundervisning ska handla lika mycket om att få syn på sitt eget språk som att beskriva det. Då finns det stort utrymme för elever att också börja reflektera över vad det är för språk de själva använder i olika situationer, vilket inte minst är ett mål för svenskämnets skrivundervisning.
Forskningen visar att det finns stora fördelar med att undervisa grammatik integrerat i andra ämnesinnehåll, som skrivundervisning, språksociologi eller språkhistoria. Men forskningen säger också att grammatik behöver undervisas som kunskap för sin egen skull i grammatikmoment. I den här boken presenteras dels modern grammatikdidaktisk forskning, dels metoder för att undervisa om grammatik som ett verktyg i svenskämnets klassrum.
Boken ger förslag på hur man kan organisera både grammatikmoment och integrerad grammatikundervisning. Det finns också konkreta undervisningsupplägg och strategier för hur lärare själva kan utveckla grammatikövningar. Dessutom finns en diskussion om grammatikens innehåll och terminologi.
Boken riktar sig till lärarstudenter med svenska i sin ämneskombination och till de yrkesverksamma ämneslärare i svenska som vill förändra sin grammatikundervisning och kunna använda grammatik som ett verktyg i sitt klassrum.
Anja Malmberg är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Göteborgs universitet. Maia Andréasson är docent i nordiska språk vid Göteborgs universitet.