Författarna vill synliggöra fritidshemmet och dess pedagogik. I boken beskriver de fritidshemmets komplexa uppdrag på ett konkret och tydligt sätt och sammanlänkar vardagens praktik med aktuell forskning. Tanken är att boken ska kunna användas direkt i den dagliga verksamheten.
Fritidshemmens olika uppdrag såsom de framgår av läroplanen och styrdokumenten tas upp och tolkas samt hur fritidslärarens yrkesidentitet och roll har utvecklats fram till idag. Författarna fördjupar sig särskilt i det professionella bemötandet och hur det påverkar barns utveckling och lärande. Det handlar om att möta eleverna utifrån en etisk och demokratisk värdegrund som gör att eleverna känner sig trygga, upplever omsorg och meningsfullhet. Hur ett praktiskt och enkelt kvalitetsarbete kan integreras i vardagsarbetet samt betydelsen av ett effektivt teamarbete beskrivs även.
Boken vänder sig till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, till anställda på fritidshem, ledare inom skola och fritidshem och politiker som är intresserade av fritidshemmets pedagogik och verksamhet.
Sagt om boken
[...] I varje kapitel finns det exempel från verkligheten och de avslutas med reflektionsfrågor som man med fördel kan använda både inom utbildning och i arbetslag i fritidshem och skola. Jag tycker författarna lyckas mycket bra med sin intention att väva samman teori från styrdokument och forskning med praktik från vardagssituationer. En angelägen, lättläst och användbar bok för fritidshemmens personal och ledning." Marianne Ericson, lektör, BTJ-häftet nr 19, 2015.
Om författarna
Författarna Margareta Schröder och Jarko Tuisku är båda fritidspedagoger och har många års erfarenhet som utbildare för pedagoger och lärare inom fritidshem.