Genom att intressera oss för materialens egenskaper, materialitet och deras påverkan och inverkan kan vi börja upptäcka barnens förståelse för sin omvärld. Vi ser hur de skapar relationer, hur de tar sig an materialen, hur de komponerar, lägger till, skapar nya arrangemang och lär tillsammans.
Boken går igenom hur olika material tydligare kan stödja och utmana barnen och hur de kan stödja pedagoger i arbetet med att utmana och vidareutveckla varje barns förmågor och färdigheter. Boken är praktiknära och fylld med konkreta exempel som ger stöd och fler verktyg i det viktiga arbetet tillsammans med barnen. Genomgående finns frågor för reflektion och diskussion i arbetslaget. Till boken finns också en studiehandledning som kostnadsfritt kommer att kunna laddas ner som extramaterial här på nok.se.
Vilken fin bok!! Författarna lyckas med konststycket att både vara konkret praktiknära och samtidigt lyfta läsarens blick till att se sammanhang och övergripande perspektiv. (...) Kommer helt säkert att bli väldigt uppskattad och användbar för pedagoger i förskolan!
Lena Aronsson, Fil.dr., universitetslektor
Författarnas sätt att närma sig förskolans material tydliggör betydelsen av pedagogens arbete och barnets tysta, implicita kunskap. Boken, som är forskningsbaserad, tar upp de globala målen och är oerhört praktiknära med mycket gott om exempel och tydliggörande bilder. Den är oerhört inspirerande och tankeväckande. Helhetsbetyg 4.
Tin Carleson, BTJ-häftet nr 17, 2021