Hur kan jag bli en bättre lärare? Den frågan har du säkert ställt dig - oavsett om du har erfarenhet som lärare eller handledare, eller om du i framtiden kan tänka dig ett sådant yrke.
I lärarutbildningarna betonas litteraturstudier, tillämpning och reflektion. Allt detta är nödvändigt för att du ska kunna utveckla din professionalitet som lärare. När du reflekterar över din egen praktik väcks antagligen ett antal frågor: Hur god överblick har jag egentligen över det som händer? Vilken bild har jag av elever och studenter? Hur bra bild har jag av min egen undervisning eller handledning?
Det värderande ögat ger en grundlig introduktion till observation som metod och beskriver bland annat användning av loggbok, intervju och enkät. Boken har ett konkret och direkt tilltal och innehåller många praktiska exempel. Val av metod diskuteras, liksom analys av insamlad information samt hur du med detta som grund på ett konstruktivt sätt kan utveckla det pedagogiska arbetet. Ett kapitel tar upp observation med hjälp av ljud- och bildinspelningar. Etiska överväganden i samband med observationer är ytterligare ett tema som berörs. Varje kapitel avslutas med uppgifter och tillämpningar.
Bokens syfte är att ge lärarstudenter, lärare och handledare en introduktion till observation och utvärdering som redskap för att utveckla den egna pedagogiska professionaliteten. Denna andra upplaga är grundligt reviderad och uppdaterad. Särskild kapitlet om ljud- och bildinspelningar.
Sagt om boken
"Boken är mer praktisk än de flesta metodböcker som finns på marknaden. Med tyngden på observation har den en given plats i lärarnas bibliotek. Här tonas inte lärarens initiativ ner som i andra metodböcker. Den skrämmer heller ingen och kan användas av alla som önskar "forska" på sin egen praxis vilket är just vad lärare förväntas göra i dag. Sist en uppfordrande maning: Läs boken och börja!" skrev Åsa Morberg i Lärarnas tidning, 2006-04-02
Om författarna
Författaren, Cato R. P Bjørndal är verksam vid UiT, Norges Arktiske Universitet, Institutt for pedagogikk og lærerutdanning.