Detta är boken som handlar om hur lärare bemöter elever och hur "den normala eleven" skapas. I styrdokument, läroplaner osv. talas det om hur vi ska arbeta enligt demokratiska principer och hur varje elev ska bemötas utifrån sina förutsättningar. Författaren visar i sin forskning hur lärare genom s.k. "vänlig maktutövning" får eleverna att anpassa sig till en bild av den normala eleven. Att t.ex. vara snäll, skötsam blir "att vara sig själv så som man är egentligen".
Sagt om boken
Författaren Åsa Bartholdssons avhandling, Den vänliga maktutövningens regim, tilldelades 2008 Skolportens stipendium för "största potential" med motiveringen: "För att hon genom att sätta fokus på hur "en normal elev" skapas i skolan synliggjort en omsorgskultur som riskerar att tappa respekten för enskilda barns personliga enskildheter och överskugga skolans kunskapsuppdrag. "Med störst potential avsågs den doktorsavhandling som juryn tror har störst möjlighet att stärka skolans vetenskapliga grund. Forskaren har kommit något på spåren som har betydelse och som möjligen kan få ännu större sådan i framtiden. Avhandlingsförfattaren premieras därmed för sin skärpa, klarsynthet och tyngd.
Om författarna
Åsa Bartholdsson har disputerat på Socialantropologiska institutionen vid Stockholms universitet och undervisar nu inom lärarutbildningen på Högskolan i Dalarna.