De bygger kunskap, relationer och en bänk
Nu är det inte på låtsas, nu är det inte i tanken. Nu är det på riktigt. Så sa ett barn när byggandet av en sittplats kom igång strax utanför förskolan Trollets gård i Kalmar.
En sittplats där gammeltanter och andra kan känna sig välkomna. En plats för möten som samtidigt synliggör barn som medborgare i samhället.
Bygga en plats förmöten skildrar ett projekterande arbetssätt på en fyraårsavdelning. I boken berättar tre förskollärare hur arbetet utvecklades, från barnens första tankarom vad begreppet välkomnande kan innebära till att invigningsbanden runt sittplatsen klipptes. De beskriver hur de lyssnade på barnens idéer, följde deras processer, utmanade, bekräftade och erbjöd verktyg för fortsatt undersökande hela tiden i nära relation med omvärlden.
Förskolan Trollet har sedan mer än 30 år hämtat inspiration från förskolorna i Reggio Emilia. Boken är rikt illustrerad med dokumentationsbilder.
Ur innehållet:
Välkommen till oss påTrollet
Hundraspråklighet
Förskolan Trollets verksamhetsidé
Tema och projekt
Vår pedagogiska miljö
Att välja grupper
Trollets systematiska kvalitetsarbete
Hur gör vi det möjligt?
Mötesstruktur
Arbetsgrupper
En dag på Trollet
Projektet Envälkomnande plats
Ett projekt påbörjas på fyraårsavdelningen
Vad är välkomnande?
Delaktighet genom reflektionssamling
Foton på välkomnande platser
Fokus på sittplatser
En modell av platsen
Välkomnande sittplatser på gården
Ledarrollen och riktlinjer
Berga centrum brinner
Välkomnande sittplatser i närområdet
En mångfald avundersökande
En byggutmaning
Parallella processer
Föräldrarnas delaktighet
Utvärdering
Vi möter gammeltanterna
Mötet på Skogsrået
Sittplatsen får en mottagare
Reflektionsväggen
Bilder på sittplatser
Kontakt med kommunen
Brev till våra gammeltanter
Vilka material ska vår sittplats ha?
Ritning i form av en modell
Att arbeta mot läroplanens mål
Vi skapar envälkomnande plats
Mötet med Stefan och Patrik
Vi bygger en sittplats
Regnbågens färger