Vad är det att veta, eller att kunna, i en tid när tillgängligheten på information är så stor? Då man på nolltid kan producera en mindre avhandling genom att "klippa och klistra"? I läroplanen står det att eleverna ska lära sig att tänka kritiskt. Men hur kan man som lärare utforma sin undervisning så att elevernas förmåga att reflektera över kunskap utvecklas?
I denna bok presenterar författarna olika verktyg anpassade till denna uppgift.
Författarna förklarar med hjälp av både teori och praktiska exempel hur eleverna kan tränas i att analysera informationsmaterial och utveckla en fördjupad förståelse för vad kunskap är samt utveckla ett mer kreativt tänkande.
Boken vänder sig främst till blivande ämneslärare på högstadiet och gymnasiet. Men även blivande lärare för barn i yngre åldrar.
Om författarna
Gunnar Hyltegren är gymnasielärare och doktorand i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet.
Stellan Lindqvist är filosofie doktor i statskunskap, har arbetat som gymnasie- och universitetslektor samt som rektor på gymnasium och grundskola.