Det här är en bok om både barns och vuxnas lärande, om hur förskollärare kan skapa optimala förutsättningar för barns lärande och om lärares eget lärande. Att lära andra lära – medveten strategi för lärande i förskolan innehåller rikligt med exempel på förändringsprocesser där förskollärare fördjupar sina teoretiska kunskaper och omsätter dem i sitt praktiska arbete. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor för diskussion och fördjupning.
Möjligheterna för barns lärande påverkas av hur läraren bemöter dem och vilka förutsättningar som barnen erbjuds att lära sig något, vare sig det sker i lärarstrukturerade och planerade situationer eller i mer improviserade sammanhang.
Ett av bokens kapitel behandlar arbetslaget – en unik och genuin resurs i förskolan och en viktig tillgång i förskolans kvalitetsarbete. Bland annat diskuteras sammansättningen av arbetslaget, olika kompetenser inom arbetslaget, pedagogiskt ledarskap, dokumentation, utvärdering samt vidareutveckling av ett nyanserat yrkesspråk.
Även förskolans strukturella faktorer diskuteras i boken; fler barn i grupperna och minskad personaltäthet innebär att förskollärare utöver det pedagogiska uppdraget får allt fler arbetsuppgifter, där varje lärare måste hitta en balans mellan vad som bör genomföras och vad som är möjligt att genomföra i praktiken.
Boken riktar sig både till lärarstudenter i grundutbildning och till verksamma förskollärare i fortbildning och yrkespraktik.
Om författaren
Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson har skrivit denna populärvetenskapliga bok med grund i sin avhandling från 2005. Hon är en av deltagarna i Ingrid Pramling Samuelssons forskargrupp, som på olika sätt bidragit till forskningens utveckling inom early childhood education-fältet.
Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson har arbetat i flera olika forskningsprojekt och har en gedigen förankring i förskolans och fritidsverksamhetens praktiker.
En spännande bok att diskutera ute på förskolorna och som utmanar pedagogerna i deras möten med barnen. BTJ Häftepos 10123056 Lektör Ulf Mårtensson