Swedish abstract
Under vilka villkor formar en dansklärare och en svensklärare sin pedagogiska gärning? Utifrån vilka ideal och organisatoriska förutsättningar möter de sina elever? Bengt Sjöstedt presenterar i denna doktorsavhandling i svenska med didaktisk inriktning sina svar på dessa frågor. Till grund för hans slutsatser ligger omfattande studier av undervisningen i skolämnena danska och svenska i gymnasiemiljöer i Danmark respektive Sverige. Hans undersökningar av den faktiska undervisningen tillsammans med studier av internationell forskning om skolan och dess styrsystem resulterar i en tankeväckande bild av den pedagogiska praktik lärarna har möjlighet att utveckla. Sjöstedts jämförande studie är den första i sitt slag och skapar därmed nya förutsättningar för fortsatt samtal på nordisk nivå om de framtida villkoren för de nordiska modersmålen.
ArbetstitelÄmneskonstruktioner i ekonomismens tid : om undervisning och styrmedel i modersmålsämnet i svensk...
Standardpris279.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor487
Publiceringsdatum2018-02-22 00:00:00
FörfattareBengt Sjöstedt
Kort Beskrivning
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21