Så stärker du elevers egen motivation att lyckas med motiverande samtal.
Det är obligatoriskt att gå i skolan, men det är inte obligatoriskt att lära sig något. Varje elev är unik och som pedagog behöver du hitta varje elevs egen nyckel till motivation och riktning i skolarbetet. Motiverande samtal (MI) är ett respektfullt och elevcentrerat förhållningssätt för att stärka elevers egen motivation att lyckas.
Det här är boken för dig som vill hjälpa dina högstadieelever att delta aktivt i sina studier, ta ett större ansvar för sitt skolarbete och hitta sin egen motivation för ett lyckat studieresultat. Boken ger dig grunden du behöver för att förstå och tillämpa MI:s förhållningssätt av samarbete, empowerment, compassion och acceptans i mötet med enskilda elever, helklasser och vårdnadshavare. Du får möjlighet att träna på verktyg och strategier för positivt bemötande och kommunikation, relationsskapande och ökad motivation för att uppnå det du, dina elever och vårdnadshavare vill.
Författarna har båda mångårig erfarenhet av att använda MI i sitt arbete och är medlemmar av MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers).
Malin Stihl är beteendevetare, behandlingspedagog och handledare med en grundutbildning i psykoterapi med psykodynamisk inriktning. Hon har arbetat med socialt arbete i över 20 år, främst inom behandling, och utbildar och handleder idag i MI i olika sammanhang, bland annat vid behandlingshem och socialtjänst.
Jennifer Ollis Blomqvist är fil.mag. i socialt arbete, fil. kand. i psykologi och certifierad kognitiv och beteendeinriktad coach. Hon är verksam inom sitt företag NovoVia Consulting där hon utbildar och handleder i MI inom bland annat socialtjänst, hälso- och sjukvård, privat sektor, ideella organisationer och skola.
"Boken presenterar många goda samtalsverktyg som kommer att underlätta lärarnas vardag, vilket även skapar goda förutsättningar för elevernas personliga utveckling.”
/Staffan Hultgren, Member of MINT, kursansvarig för fristående högskolekurser inom MI.
"Boken är mycket bra, har en inbjudande layout och fyller väl sitt syfte för den utan tidigare erfarenhet av MI. Exempel och beskrivningar är enkla att koppla till skolans vardagliga arbete, värdegrund och läroplan. Lättöverskådlig innehålls- och referensförteckning. Helhetsbetyg: 4."
/Therese Nordholm, BTJ-häftet nr 1 2024