Det här är ett nummer som säger att fragmenten och skissen ibland är en mer adekvat bärare av de erfarenheter och kunskaper som ska skildras än den helgjutna formen. Dubravka Ugrešic´ uppfann inte fragmentet, men hon har i sina böcker visat hur det fungerar som exilens formspråk. »För första gången läser jag en text som bekräftar mig, min bakgrund», skriver Meira Ahmemulic´ om sitt första möte med Ugrešic´s texter. En del författarskap tycks mer än andra frambesvärja lusten att tala om de egna erfarenheterna. I det här fallet har det säkert just att göra med Ugrešic´s sätt att demonstrera hur fragmenten, och detaljerna, ibland på ett bättre sätt än de övergripande svepen, kan synliggöra de stora sammanhangen. Däri finns kanske också nyckeln till varför hon på ett så ledigt sätt kan röra sig mellan det essäistiska och det skönlitterära uttrycket.
ArbetstitelOrd&Bild 4(2013) : Dubravka Ugresic Forskningens Form Det ofullgångna
Standardpris129.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie4(2013)
MediatypÖvrigt
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor132
Publiceringsdatum2013-10-01 00:00:00
FörfattareMartin Engberg, Kristofer Folkhammar, Anders Johansson, Wencke Mühleisen, Freke Räihä, Meira Ahmemulic, Ann-Marie TungHermelin, Dubravca Ugresic, Djordje Zarkovic, UlfPeter Hallberg, Magdalena Dziurlikowska, Tomas Forser, Alan Asaid, UlfKarlOlov Nilsson & Karin Håkanson
Kort BeskrivningOrd&Bild läser Dubravka Ugrešic, och i ett textblock med titeln Forskningens former synar vi hur den på förhand bestämda formen rymmer inbakakade föreställningar som är ett potentiellt hinder för tanken och skrivandet. 4:2013 är också ett nummer som kretsar runt det ofullgångna och fragmentet och skissens som en, ibland, mer adekvat bärare av erfarenheter och kunskaper än den helgjutna formen.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21