Vad kännetecknar den goda forskningen och den vetenskapliga rapporten inom området utbildningsvetenskap? Vilka metoder, regler och konventioner finns? I alla högskoleutbildningar ingår forskningsmetodik dels som förberedelse för forskning och uppsatsskrivande, dels som ett led i att förstärka det vetenskapliga och akademiska förhållningssättet. Trots att likheterna är stora för vad vi anser vara ett vetenskapligt arbete, skiljer sig olika universitetsdiscipliner åt vad gäller hur forskningen kan gå till och hur den vetenskapliga uppsatsen bör vara utformad. Författaren till den här boken beskriver hur just forskningen och rapporteringen inom utbildningsvetenskap ser ut. Områden som tas upp är:
Att utforma den inledande undersökningsplanen
Att söka litteratur kring utbildningsvetenskaplig forskning
Val av metod och undersökningsgruppForskarens statistiska grundbegreppUndersökningsrapportens struktur och några stilistiska synpunkter
Redovisningen av uppsatsen på ett slutseminarium
Boken är främst avsedd som handbok för lärarstuderande i deras avslutande examensarbete, men den är också användbar för den som skriver magister- och masteruppsatser inom beteendevetenskapliga ämnen samt forskarstuderande inom pedagogiskt arbete.
ArbetstitelAtt skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Standardpris449.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor240
Publiceringsdatum2011-10-14 00:00:00
FörfattareStaffan Stukát
Kort BeskrivningVad kännetecknar den goda forskningen och den vetenskapliga rapporten inom området utbildningsvetenskap? Vilka metoder, regler och konventioner finns? I alla högskoleutbildningar ingår forskningsmetodik dels som förberedelse för forskning och uppsatsskrivande, dels som ett led i att förstärka det vetenskapliga och akademiska förhållningssättet...
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21